School assignments: Photography

Voor mijn opleiding Media, Informatie en Communicatie heb ik de opdracht gekregen om een blog te schrijven. Gelukkig had ik mijn eigen blog al en kon ik hier gelijk aan beginnen. Het is de bedoeling dat we twee stukjes schrijven over opdrachten die we gemaakt hebben voor school. Niet zomaar opdrachten, maar opdrachten waar je trots op bent. Nu heb ik geluk, want ik heb een tijdje terug al een stukje geschreven over mijn opdracht voor het vak Indesign. Vandaag schrijf ik over de opdracht van het vak fotografie. Ben je benieuwd naar de resultaten? Lees dan snel verder!

Bij mijn opleiding hebben we dus ook het vak fotografie. Ik moet zeggen dat dit vak me niet zo moeilijk leek. Ik bedoel, tegenwoordig maakt iedereen de hele dag foto’s.. Helaas was dit niet het geval. Het was veel moeilijker dan dat ik had verwacht. Als je echt een goede foto wilt maken, moet je met ontzettend veel aspecten rekening houden. Belichting, de scherpte van de foto, de sluitertijd etc. En daarbij, de camera heeft ontzettend veel functies. We werken namelijk met zo’n mooie grote spiegelreflexcamera. Deze camera’s heeft school in bezit en mogen wij gebruiken in de lessen fotografie. Onlangs dat ik het best een lastig vak vind, vind ik het ook een heel leuk vak. Je bent heel vrij en kan je creativiteit er in kwijt. Ik laat vandaag twee zwart wit foto’s zien die ik zelf goed gelukt vindt.

IMG_99452

Dit is de eerste foto. De opdracht die ik bij deze foto kreeg, is om iets van het kantine-interieur te fotograferen waar lijnen en herhaling in voor komt. Ik wilde geen ‘standaard’ foto van bijvoorbeeld stoelen of tafels. Daarom ging ik op zoek naar iets anders. Eerst wat dingen geprobeerd met andere objecten, maar toen ik deze bak met rietjes zag staan wist ik dat dit dé foto moest worden. Persoonlijk vind ik scherpte-diepte (voorkant scherp, achtergrond onscherp of andersom) heel erg mooi en details (ver ingezoomd). Daar heb ik bij deze foto ook gebruik van gemaakt. De ‘lange’ rietjes zijn scherp en de onderste rietjes onscherp.

IMG_91111

Dit is de tweede foto. Bij deze foto was de opdracht: maak een foto van een Saxion Student met een duidelijke voor en achtergrond. Ik denk dat dat zeker gelukt is met deze foto. Iris is bij mijn foto het model. Ik heb er bewust voor gekozen om haar niet in de camera te laten kijken zodat het een mooi effect geeft aan de foto. De foto is gemaakt op het dakterras van onze school. Het was nog vroeg in de morgen en de lucht was prachtig. Nog een beetje mistig met een mooie lichtblauwe overgang in de lucht. We moesten nog meer foto’s maken voor deze opdracht, maar dit vond ik toch wel de mooiste twee.

Wat vind jij van mijn foto’s?

Love, Lisanne

f6753313885f13e87a5353c72cf16a69

Geef een reactie

