Lifestyle, Personal

Citytrip: Wroclaw

‘Waar gaan we naartoe? Wrooklauw?!’ Dat was eigenlijk mijn eerste reactie toen ik hoorde wat onze reisbestemming zou zijn. Via Vakantieveilingen won ik een verrassings-stedentrip van verrassingstickets.nl (net zoiets als Surprise me). Je geeft de datum door wanneer je wilt vetrekken en hoort een weekje later waar de reis naartoe gaat. In ons geval dus Wroclaw, Polen. Je spreekt het trouwens uit als ‘Wrotsj-waf’ (ja, ik heb het Pools ook niet bedacht). Kijk snel mee want het is echt meer dan de moeite waard!

dsc_0986Goed, Wrotsj-waf dus. We moesten eerst heel hard lachen want je hebt natuurlijk tienduizend bestemmingen waar je heen zou kunnen gaan. En wij kregen wel weer een of andere Takkatoeka stad. Maar mijn vooroordelen waren veel te vroeg en onterecht. Want wàt is Wroclaw prachtig!

dsc_0949

Ik zal eerst even wat basis info vertellen zodat je je er een beetje wat bij kan voorstellen. Wroclaw ligt in het zuidwesten van Polen, gelegen aan de rivier de Oder. De stad telt zo’n zeshonderdduizend inwoners, waarmee het de vierde stad van Polen is. En wat wel heel grappig is, is dat het dit jaar de Culturele hoofdstad van Europa is. Vanaf Eindhoven airport vlieg je in ongeveer anderhalf uur naar Wroclaw.

dsc_0989

dsc_0961

Wroclaw heeft ontzettend veel te bieden. Het zit er vooral vol met historische gebouwen en ontzettend veel musea. Maar ook als je er wilt winkelen kan je er goed terecht. Ze hebben twee enorme winkelcentra (zo goed als) in het centrum. Galeria Dominikanska en Renoma. Met de bekendere winkels zoals Zara en H&M.

dsc_0944

14729171_1152774268147393_267137922022567275_n

Wij zaten met ons hotel ongeveer een kwartiertje lopen van het centrum af. We sliepen in een Ibis hotel en alles was heel erg netjes en schoon. Het leek wel net vernieuwd of gerenoveerd want alles zag er echt super uit!

14702371_1152774541480699_1831791390209649182_n

dsc_0899

Zoals je misschien wel weet zeggen ze vaak dat Polen lekker goedkoop is. Met het eten en drinken is dit ook zeker waar. Voor minder dan €40,- hadden Chris en ik samen heerlijk gegeten. Daar zit dan per persoon een voorgerecht, hoofdgerecht en twee keer drinken bij in. Nou daar kan je helemaal niks van zeggen toch? Dit bord met fruit (mijn ontbijt) kostte bijvoorbeeld nog geen €5,-.

dsc_1000

Ze betalen in Polen nog met zloty’s en dus nog niet met euro’s. €1.- is ongeveer 4,30 zloty. Gelukkig kan je (bijna) overal wel pinnen dus dit is verder geen probleem. Toch is het wel handig om wat zloty’s op zak te hebben voor bijvoorbeeld een taxi. Kleding en make-up is niet echt goedkoper (helaas).

dsc_0985

dsc_0924

Maar wat moet je nou echt doen als je Wroclaw gaat bezoeken? Ik zou zeker lekker rond gaan wandelen in het centrum en genieten van alle sprookjesachtige gebouwen. Het is er echt prachtig! Ik zag namelijk wel dat ze gekleurde panden hadden op Google, maar ik dacht dit zal wel gewoon een rijtje huizen zijn en dat was het dan. Nou in tegendeel! Overal waar je loopt zijn deze prachtig gekleurde panden te bewonderen.

dsc_0930

dsc_0889

Verder kan je de welbekende kabouters van Wroclaw ook niet over het hoofd zien. Deze kleine mannetjes zijn verspreid door de hele stad en als je goed zoekt zou je er een heleboel moeten kunnen vinden. Wij hebben er bijna 100 (!) gevonden (en allemaal op de foto ;-)). Er zouden er inmiddels meer dan 250 (!!!) moeten zijn.

dsc_1033

dsc_0891

De zoektocht naar deze kabouters is alleen al superleuk omdat je op heel veel verschillende plekken terecht komt. Ze zijn trouwens niet zo groot, ik denk maximaal zo’n 30 cm. Bij de VVV kan je zelfs een echte kabouter-tour doen of een kabouter-plattegrond kopen!

dsc_0966

dsc_0971

Heb ik je al een beetje overtuigd dat Wroclaw echt de moeite waard is? Ik hoop het wel! Wat ook leuk is om te bezoeken is ‘Hala Targowa’. Een heel groot, oud (naar mijn idee) kerkgebouw waar binnenin helemaal een markt gebouwd is. Leuk om even doorheen te lopen en misschien wat lekkers te halen!

dsc_0908

dsc_1030

Wij hebben het echt heel erg naar onze zin gehad in Wroclaw en het heeft me echt verbaasd. Polen klinkt in mijn oren niet echt heel mooi en sprookjesachtig, maar Wroclaw heeft echt het tegendeel bewezen.

Ben jij wel eens in Wroclaw geweest?

Love, Lisanne

6f97a6f35b1a66383d314d7fc8015dfc

 

 

 

 

 

 

 

4 gedachten over “Citytrip: Wroclaw”

  1. Je hebt een superreportage gemaakt.
    Een paar aanvullingen, kleiding kopen in Polen is goedkoper dan in Nederland, maar ga dan naar de malls, in het centrum van de steden liggen de prijzen hoger.

    Met 2 personen warm eten kan al voor minder dan 15 euro door even het centrum uit te lopen en dan een zijstraat te pakken.

    Bij een bar Mleczne kan je voor 2 personen zelfs voor 5 euro warm eten.

    Geliked door 1 persoon

    1. Hoi Johan, dankjewel! Wat een boel tips! Als we nog een keertje naar Polen gaan, ga ik hier zeker rekening mee houden. Nu helaas iets te weinig tijd gehad deze stedentrip!

      Like

Plaats een reactie